שביל חמישי ואחרון – שביל היצירה (חודש מרץ)
לאחר שסיימתם את יומן המסע שלכם, הגיע הזמן להסתכל לאחור ממעוף הציפור על הדרך שעברתם. עבודת היצירה אמורה לאפשר לכם להתבונן לעומק על תהליך כתיבת הבלוג, ולהביע בצורה אישית ומקורית את הרגשות והמחשבות שלכם בתום מסע השורשים.
העבודה בפרק זה מתחלקת לשני שלבים:
העבודה בפרק זה מתחלקת לשני שלבים:
- שלב היצירה - עליכם להכין ולעצב "מוצג מספר" שמתאר היבט משמעותי כלשהו בסיפור השורשים המשפחתי שלכם (ראו הנחיות למטה).
- שלב הכתיבה - עליכם לכתוב ולפרסם רשומה שבה תתארו את תהליך היצירה שלכם ותסבירו את המשמעות שמאחורי המוצג שהכנתם (ראו הנחיות למטה).
הנחיות לשלב היצירה:
בחירת הרעיון ליצירה
בחרו סיפור אחד או היבט אחד מתוך סיפור השורשים המשפחתי (שעניין אתכם/שריגש אתכם/שתיקחו אתכם הלאה) שאותו ברצונכם לבטא ולהמחיש באופן יצירתי-אמנותי. הצעות לנושאים שניתן לבחור מתוך עבודת השורשים:
- שמות במשפחה והסיפור מאחוריהם
- סיפורי הגירה ועלייה
- אירועים יחודיים למשפחה - סיפורים מעניינים ובעלי משמעות שעוברים במשפחה מדור לדור, אירועים שמבטאים את האופן הייחודי שבו הזהות היהודית באה לידי ביטוי במשפחה
- אירועים או רגעים היסטוריים - שמישהו מבני המשפחה נטל בהם חלק משמעותי, שהשפיעו על המשפחה בצורה משמעותית
- דמויות מעניינות במשפחה והסיפור מאחוריהם
- מיזוג הגלויות כפי שהוא בא לידי ביטוי במשפחה
- החיבור בין סיפורה של המשפחה לסיפור הקמתה והתעצבותה של מדינת ישראל
- מעגל השנה היהודי – חגים ומועדים
- מעגל החיים היהודי – ברית מילה, בר/בת מצווה, חתונה, זיכרון
- שעות הפנאי בדורות עבר – משחקי ילדות, שירים
- מאכלים וטקסי אוכל
בחירת המדיום האמנותי ועיצוב היצירה
עליכם לחשוב כיצד ברצונכם לבטא ולהמחיש את הסיפור/הנושא שבו בחרתם. קיימות צורות ביטוי שונות באמנות (מדיומים שונים). נסו להשתמש במדיום שהכי נוח לכם להתבטא וליצור בו, ושלדעתכם יעביר בצורה הכי טובה את הרעיון שאותו בחרתם:
- מוצג כתוב – דוגמאות: עיתון משפחתי, סיפור המשפחה בקומיקס, תיבת מכתבים המספרים על המשפחה, לוח שנה משפחתי ועוד.
- מוצג מתחום האומנות הפלסטית – ציור, פסל, כרזה, קולאז', יצירת משחק משפחתי, מוצג מעוצב בעל משמעות ועוד.
- מוצג מדיה – סרט קצר או מיצג וידאו, קליפ (חיבור שיר והלחנתו), מערכון הומוריסטי (סטנד-אפ), יצירת משחק מחשב על המשפחה ועוד. הערה – לא תתקבלנה מצגות פאוור-פוינט כ"מוצג מספר".
תחרות "סיפור משפחתי" של מוזיאון בית התפוצות
שתי עבודות יצירה נבחרות יישלחו לתחרות הבינלאומית שמארגן מוזיאון "בית התפוצות". לקטלוג העבודות הזוכות בשנה הקודמת (כולל הסיפור המשפחתי שמאחוריהן) לחצו כאן. לצפייה בדוגמאות נוספות של "מוצגים מספרים" שזכו בפרסים והופיעו בתערוכה בשנים קודמות לחצו כאן.
מידע נוסף על תחרות המוצגים של מוזיאון בית התפוצות תוכלו למצוא בקישור הבא.
קריטריונים להערכת העבודות
על מנת שיהיו לבית הספר כלים לבחינה ולבחירת ה"מוצג המספר" המיוחד והראוי להשתתף בתחרות הבין-לאומית "סיפור משפחתי", קבע צוות התחרות מספר קריטריונים שכדאי מאוד להתחשב בהם בעת עיצוב העבודה שלכם:
קריטריונים להערכת העבודות
על מנת שיהיו לבית הספר כלים לבחינה ולבחירת ה"מוצג המספר" המיוחד והראוי להשתתף בתחרות הבין-לאומית "סיפור משפחתי", קבע צוות התחרות מספר קריטריונים שכדאי מאוד להתחשב בהם בעת עיצוב העבודה שלכם:
- "העמיות היהודית" – הרעיון שבחר התלמיד להמחיש במוצג צריך להתייחס למרכיב אחד לפחות מעמודי התווך של תפיסת ה"עמיות היהודית": קהילה, זיכרון משותף, ערכים יהודיים, זיקה רבת פנים לישראל, שפה עברית ולשונות יהודיות, עולם היצירה היהודי, אורח חיים יהודי.
- חקר – חלק מתהליך השיפוט יכלול בדיקת המתאם בין הרעיון שמסתתר מאחורי המוצג לבין עבודת החקר שעשה התלמיד במהלך השנה. המוצג צריך להמחיש את עומק המחקר של הסיפור המשפחתי של התלמיד ואת התהליך המחשבתי שעבר מבחירת הרעיון למוצג ועד למוצר המוגמר.
- אסתטיות – על ה"מוצג המספר", בדיוק כמו מוצג אומנותי/מוזיאוני, להיות אסתטי ומעורר אצל הצופה עניין להתבונן וללמוד אותו ואודותיו. במוצג ייבחן שימושו של התלמיד בשפה אמנותית ברמה ראויה.
- יצירתיות – תבוא לידי ביטוי כך ש"המוצג המספר" מציג את הסיפור שהתלמיד בחר בדרך מקורית ובעלת משמעות. האמצעים והמוטיבים שנבחרו הם מגוונים ויוצרים סקרנות והתבוננות מיוחדת על הסיפור. על המוצג לחדש ולהעשיר את המתבונן בהקשר הרעיוני של הנושא הנחקר.
- שיפוט העבודה לא יושפע מההשקעה הכספית אלא יושם דגש על אופן המחשת הסיפור המשפחתי, היצירתיות, עומק המחשבה והמקורית! אנו מציעים לבית הספר להקפיד שמשפחות התלמידים לא ישקיעו סכומי כסף מוגזמים על מנת לבנות "מוצג מספר".
הנחיות לשלב הכתיבה:
- פתחו רשומה חדשה וכתבו את הכותרת שלה: "שביל היצירה"
- צלמו תמונות של המוצג/היצירה - והעלו אותן לרשומה.
- מתחת לכל אחת מהתמונות - רשמו פסקה או מספר פסקאות המתארות את תהליך הכנת היצירה ומסבירות את משמעותה. על ההסבר לכלול התייחסות לנקודות הבאות:
- שם היצירה - העניקו כותרת ליצירה שיצרתם
- תיאור הסיפור המשפחתי שמאחורי היצירה
- הסבירו מדוע בחרתם לעסוק ביצירתכם דווקא בסיפור/בנושא הזה (אנא כתבו בהרחבה) - כיצד נולד הרעיון לעסוק בנושא הזה? מה היו מקורות ההשראה שלכם? כיצד מתקשרת היצירה לעבודת השורשים שאותה כתבתם? מה החשיבות/המשמעות של הסיפור עבורכם? עבור משפחתכם?
- תיאור של היצירה והאופן שבו עיצבתם אותה - לרבות החומרים שבהם השתמשתם, שלבים בהכנת היצירה, התלבטויות שהיו לכם במהלך העבודה.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה