שורשים

שורשים
והיה כמובן המורה לעברית. הוא נתן לנו לכתוב חיבור "מה אני רוצה להיות שאהיה גדול". אני ישבתי וחשבתי והתעצבנתי. לא ידעתי מה לכתוב. אחר-כך כתבתי וכתבתי כאילו אחז אותי בולמוס. אני רוצה להיות גם עם שורשים, גם עם כנפיים, כתבתי. למה חייב אדם לוותר על השורשים, אם ליבו חפץ בכנפיים? (כתבתי שלושה סימני שאלה, אחר כך מחקתי שניים). השורשים מפסידים כל כך הרבה, כשהם תקועים באדמה ואינם יכולים לרחף ולראות את נופו האדיר של העץ שהם חלק ממנו ואת היער הגדול שהעץ כולו הוא חלק ממנו. והציפורים שעל העץ, שזכו ויש להן כנפיים, חסרות הן את האחיזה בקרקע. קניהן תלויים בחסדיה של רוח סערה ובחוסנו של העץ, שבסתר ענפיו הן חוסות. על כן, סיימתי, כשאהיה גדול אני רוצה להיות אדם עם שורשים וכנפיים.
אמנון שמוש
(מתוך הספר "תמונות מבית הספר העממי")

שביל המשפחה

שביל שני – שביל המשפחה (חודש דצמבר)


בשביל זה ננסה לענות על השאלה - מהי "משפחה" בעבורי ומה חשיבותה בחיי? מה מאפיין את משפחתי הקרובה?

העבודה בפרק זה מתחלקת לשני שלבים:
  1. שלב הראיונות - עליכם לראיין את הוריכם ואחיכם (ראו הנחיות למטה).
  2. שלב הכתיבה - עליכם לכתוב את הפרק ולפרסם את הרשומות בהתאם להנחיות המצורפות (ראו הנחיות למטה). 




הנחיות לשלב הראיונות:



איך לשוחח עם המרואיין...   


  • קודם כל, רצוי מאוד שהריאיון יתנהל כשיחה פתוחה ולא בצורת "חקירה". ניתן להקליט את השיחה. לא כל כך משנה אם המרואיין יענה על עשרים או על חמישים שאלות. מה שחשוב זה שהוא יספר לכם הרבה דברים מעניינים, שמהם תוכלו ללמוד הרבה על העבר של משפחתכם. 
  • כדאי שתזכרו כי אתם הולכים לשיחה עם אנשים מבוגרים, ולפעמים מבוגרים מאוד. נסו להתאים את עצמכם לקצב שלהם. לפעמים ייראה לכם כאילו המרואיין מאריך מאוד בנושא מסוים – אין דבר! אם תהיה לכם סבלנות, לפעמים תזכו לשמוע דברים מעניינים שבכלל לא ציפיתם להם ואף תזכו ליהנות ממסע מרתק אל העבר!   
  • לפעמים תגלו כי שאלתם שאלה בנושא אחד, ואילו המרואיין מתרכז בתשובתו בנושא אחר. גם זה לא נורא! במקום לקטוע אותו באמצע, מוטב לתת לו לספר את מה שהוא רוצה לספר (לעיתים תגלו כי הם ענו גם על שאלה אחרת שרציתם לשאול).
  • כאשר משהו לא ברור בדברי המרואיין, בקשו ממנו בנימוס לחזור ולהסביר את הדברים. וכמובן לא לשכוח להודות למרואיין על הזמן שהקדיש לכם.

שאלות להורים:


  • מהי "משפחה" ומה חשיבותה בעיניכם?
  • מה ההבדל בין המשפחה שבה גדלתם בתור ילדים למשפחה שהקמת בבגרותכם (המשפחה היום)? מה דומה? מה שונה?
  • כיצד הכירו ההורים זה את זה, כיצד נוצר והתפתח הקשר ביניהם?
  • מקור שם המשפחה, האם שונה במהלך הדורות? אם כן, מדוע?
  • לאמא: מה היה שם משפחתך לפני נישואייך? מה משמעותו ומה מקורו?
  • כמה אחים ואחיות לכל אחד מכם? מתי ואיפה נולדו?
  • מה היתה שפת הדיבור בבית?
  • במה אתם עוסקים? האם יש לכם תחביבים? מה אתם אוהבים במיוחד?
  • מה למדתם? בתיכון – באיזה בית ספר? באוניברסיטה – באיזו?
  • מי הם חבריכם? מי היו חבריכם בילדות? עם כמה מהם אתם עדיין שומרים על קשר?
  • האם יש לכם חוויות מיוחדות לספר?
  • האם יש לכם סיפורים מיוחדים לספר עלי?
  • מה אתם מאחלים לי לשנת בר / בת המצווה?

שאלות לאחים:

  • מהי "משפחה" ומה חשיבותה בעיניכם?
  • מהו שמכם ומהו מקור שמכם?
  • מה עיסוקכם (לימודים, צבא, עבודה)?
  • מהם תחומי ההתעניינות שלכם? האם יש לכם תחביבים? אילו דברים מאפיינים אתכם?
  • מה משותף לשנינו?




הנחיות לשלב הכתיבה:


פתחו רשומה חדשה וכתבו את הכותרת שלה:
"שביל המשפחה"


ברשומה כתבו מספר פסקאות שבהן תספרו על משפחתכם הקרובה על סמך הראיונות. עליכם להתייחס לנקודות הבאות:


      1. מהי "משפחה" בעיני ומה חשיבותה? איזה תפקיד ממלאת המשפחה בחיי? מה אני אוהב/ת במשפחה שלי ומה אני פחות אוהב/ת במשפחה שלי?

     2. ההורים שלי:
         *ספרו כיצד הוריכם תופסים את חשיבותה של המשפחה בחייהם.
         *תארו בהרחבה מספקת את קורות חייהם של הוריכם מילדות לבגרות על סמך המידע שאספתם בראיונות.
         *כיצד הכירו ההורים, כיצד יצרו את המשפחה שלכם היום ומתי באתם אתם לעולם?
         *במה אתם דומים להוריכם ובמה שונים מהם?

     3. האחים שלי:
         *מה אתם יכולים לספר לנו על אחיכם ועל חייהם? כיצד הם רואים אתכם ואת המשפחה שלכם?
         *מה היחסים ביניכם לבינם? במה אתם דומים ובמה שונים מהם? 
         *משימת חובה: בחרו תמונה משותפת עם אח/אחות המתארת חוויה משותפת וספרו את הסיפור שמאחוריה.

שימו לב:

  • רצוי לחלק את הפרק לפחות לשלוש רשומות נפרדות: מהי משפחה בשבילי, ההורים שלי, האחים שלי.
  • התייחסו בהרחבה לנקודות השונות המצויינות בהנחיות. כתבו בפירוט מספיק.
  • הוסיפו תמונות / סרטונים / קישורים במקומות המתאימים.


    תאריך אחרון להגשה: יום ראשון, 29.1



    אין תגובות:

    הוסף רשומת תגובה